Ons onderwijs is, volgens de onderwijsinspectie, uitstekend, maar vaak te schools en te theoretisch. Frank Vandenbroucke vraagt zich af of we niet teveel vragen en eisen van scholen.
De onderwijsinspectie heeft vorig schooljaar 343 lagere en 150 middelbare scholen doorgelicht. Een constante bij de doorlichtingen is dat de lessen véél te theoretisch zijn. Leraars volgen strikt hun handboek en hebben vaak veel te weinig oog voor allerlei vaardigheden. De eindtermen, dat zijn de eisen waaraan alle leerlingen minimaal moeten voldoen, leggen daar nochtans zwaar de klemtoon op. In de praktijk blijken veel leraars die eindtermen nauwelijks te kennen.“We moeten ons afvragen of de doelstellingen die wij aan scholen en leerlingen opleggen wel haalbaar zijn. We mogen veel vragen aan scholen, maar de opeenstapeling van vragen en eisen is misschien niet altijd even realistisch”, zegt Frank Vandenbroucke in Het Laatste Nieuws. Daarom wil de Vlaamse Onderwijsminister de komende jaren laten onderzoeken wat de leerlingen aan het einde van de rit écht kunnen. “We moeten kijken naar het resultaat van wat we doen. Mooie recepten zijn één zaak, maar het is de taart die op tafel komt die telt.” Hij wil steekproefgewijs grote toetsen organiseren in heel Vlaanderen. “Die tellen niet mee als examenresultaat, maar op die manier wil ik nagaan of de scholen erin slagen met hun leerlingen de eindtermen te halen.” Vandenbroucke gaat het ritme van de onderwijspeilingen in de scholen opdrijven. Hij heeft al een kalender klaar die tot in 2012 loopt.Dit schooljaar nog zijn er in mei en juni toetsen begrijpend lezen in het lager onderwijs en Frans in de eerste graad van het middelbaar onderwijs. Niet alle scholen nemen deel aan de proef. “Maar wie dat wil, kan vanaf volgend jaar parallelle proeven krijgen om zelf een meting uit te voeren. Ik wil meer resultaatgericht denken. Niet alleen om scholen ermee te confronteren maar ook om na te gaan of het beleid goed bezig is.”
dinsdag 13 maart 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten