(24/11/2006) Heel wat mensen hebben een aanhangwagen die ze privĂ© gebruiken voor allerlei karweien: het transport van afval naar het containerpark, de verhuizing van meubeltjes van en naar het kot van hun kinderen, het ophalen van meubels uit IKEA, … Op die aanhangwagens moet een belasting betaald worden. Kamerlid Dirk Van der Maelen (sp.a) heeft eind vorig jaar een wetsvoorstel ingediend om de belasting voor kleine aanhangwagens af te schaffen. De federale regering heeft dat wetsvoorstel overgenomen. VLD en CD&V verzetten zich nu binnen de Vlaamse regering tegen de afschaffing van deze pestbelasting die amper genoeg opbrengt om de inningkosten te dekken.
Volgens Raad van State is invoeren van vrijstelling een federale bevoegdheidDe verkeersbelasting is sinds de Lambermontakkoorden een volwaardige gewestbelasting geworden. De gewesten zijn bevoegd om de aanslagvoet, de heffingsgrondslag en de vrijstellingen te wijzigen. Het bepalen van de belastbare materie van de verkeersbelasting (dat is de vaststelling dat op bepaalde aanhangwagens verkeersbelasting betaald moet worden) behoort nog altijd tot de residuaire bevoegdheid van de federale wetgever, die moet optreden met bijzondere meerderheid. Deze redenering is vorig jaar ook gevolgd met het verstrengen van het begrip ‘lichte vrachtwagen’, waarin ook de federale wetgever opgetreden is.CD&V en VLD betwisten binnen Vlaamse regering de bevoegdheid van de federale regering en houden zo de afschaffing van deze pestbelasting tegen.De Vlaamse regering gaat weliswaar inhoudelijk akkoord met de afschaffing van de verkeersbelasting voor kleine aanhangwagens, maar is van mening dat het de verschillende gewesten zijn die deze maatregel in onderling overleg moeten nemen. Wat opnieuw voor onnodig uitstel zorgt. Daardoor wordt deze pestbelasting dit jaar nog niet afgeschaft. Volgens de info waarover Dirk Van der Maelen beschikt, wordt eerstdaags de opdracht gegeven om de betalingsbewijzen voor 2007 te versturen naar de eigenaars van de aanhangwagentjes. Dankzij VLD en CD&V zullen de mensen dus binnenkort nog een aanslagbiljet in de bus krijgen.De opbrengst van deze verkeersbelasting dekt nauwelijks de kosten om deze belasting te innen.De volledige verwerking van de belasting gebeurt nog manueel terwijl de belasting maar 27 euro bedraagt. Pure Kafka, om het met de woorden van de Staatssecretaris voor Administratieve Vereenvoudiging te zeggen. De opbrengst van de belasting is voor de gewesten terwijl de federale overheid alleen voor de kosten opdraait om deze belasting te innen. Voor Vlaanderen zou de afschaffing ervan maar een minderopbrengst van 4,8 miljoen euro betekenen. Onbegrijpelijk dat VLD en CD&V hierover struikelen en omwille van dwaze bevoegdheidsspelletjes beletten dat deze pestbelasting al voor 2007 afgeschaft wordt.
Dirk Van der Maelen roept minister-president Leterme en minister Van Mechelen langs deze weg op om zich akkoord te verklaren met het ontwerp van bijzondere wet dat de verkeersbelasting op kleine aanhangwagens afschaft.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten