dinsdag 12 februari 2008

Zij-kant, de progressieve vrouwenbeweging en ABVV-vrouwen hebben op 31 januari de aftrap gegeven voor hun jaarlijkse Equal Pay Day (EPD) campagne, de dag voor gelijk loon v/m.

De 4de editie van Equal Pay Day heeft binnen twee maanden plaats, op 31 maart 2008. De kernboodschap van de EPD-campagne 2008: “Vrouwen zijn nog steeds in solden”
Op 31 januari eindigden de wintersolden. Maar de lonen van vrouwen zijn het hele jaar door in uitverkoop! Dat is de kernboodschap van ABVV-vrouwen en zij-kant voor hun campagne EPD 2008.

Met de campagne willen we de aanhoudende en onrechtvaardige loonkloof tussen vrouwen en mannen aankaarten, de oorzaken en gevolgen van de loonkloof duiden, een breed maatschappelijk debat stimuleren en de té sterke nadruk op de individuele verantwoordelijkheid van vrouwen op de korrel nemen. Daarnaast wijzen we op de toekomstige uitdagingen die in het verschiet liggen : meer alleenstaanden, meer deeltijds werk, een ondemocratische ontwikkeling van het aanvullende pensioen,…en de gevolgen hiervan voor de armoede bij vrouwen en de latere pensioenen van vrouwen.

Een nieuw bijkomend argument voor zij-kant en ABVV-vrouwen in de EPD-campagne 2008 is de stijgende levensduurte die iedereen, en zeker ook de laagste (vrouwen)lonen parten speelt. Daarom pleiten ABVV-vrouwen en zij-kant dit jaar niet alleen voor het dichten van de loonkloof, maar ook voor het verbeteren van de - overwegend lage - vrouwenlonen.

ABVV-vrouwen en zij-kant zetten, in het licht van hun campagneboodschap, drie sectoren in de kijker, die nauw verbonden zijn met de koopjesperioden: de confectie, de verkoop en de schoonmaak, bij uitstek drie zogenaamde vrouwensectoren. Het zijn alle drie sectoren waar veel vrouwen werken en die tegelijk erg belangrijk zijn voor de Belgische economie.

Geen opmerkingen: